ad

1.03.2011


Labels:

Zbuduj sobie Stonehenge


W dzisiejszym świecie rządzi pośpiech. Szybkie jedzenie, szybka rozrywka, szybkie życie. Nie można pozwolić sobie na stratę czasu. Przecież nie od dziś wiadomo, że czas to pieniądz, a pieniądz obecnie rządzi światem, prawda?


Życie w ciągłym biegu rządzi się swoimi prawami. Oznacza m.in., iż brakuje czasu na to, aby zdrowo się odżywiać, uprawiać sport, czy przeczytać książkę. Ostatnie badania czytelnictwa w polskim społeczeństwie pokazały, że 56 procent  osób nie przeczytało w 2010 roku ani jednej książki! Taki wynik osiągnięto mimo rozszerzenia jej definicji na poradniki, albumy, czy e-booki. Co więcej, znaczna część badanych zadeklarowała, że nie przeczytała żadnego tekstu dłuższego niż 3 strony! Zarówno w prasie drukowanej, jak i na portalach internetowych. Polacy najwyraźniej cenią sobie krótkie i zwięzłe komunikaty. Streszczenia i jasne sformułowania. Wszystko co ponadto, jest zbędne. Jako, iż Polska uznawana jest za kraj katolicki, można pokusić się o interpretację religijną i dosłowne wcielenie w życie cytatu z Biblii:

„Niech wasza mowa będzie: Tak, tak; nie, nie. A co nadto jest, od Złego pochodzi” (Mt 5,37).

Porównując jednak deklarowaną religijność ze stanem faktycznym, niełatwo taką tezę obronić. Lenistwo i tendencja do wygodnictwa wydaje się znacznie bardziej prawdopodobna. Życie ma być po prostu lekkie, łatwe i przyjemne. Najlepiej z dołączoną instrukcją obsługi. Koniecznie w formie obrazkowej i z minimalną ilością tekstu.

Tym tokiem myślenia od dawna idzie już szwedzki koncern IKEA. Nie tylko zapewnia swoim klientom bardzo szeroki asortyment produktów, ale dołącza do nich niemal legendarne już instrukcje obsługi. Najmniejszy nawet element, jest dokładnie opisany w taki sposób, że z jego montażem poradzi sobie naprawdę każdy. Instrukcja prowadzi go bowiem krok po kroku, trzymając go dla pewności przez cały ten czas za rękę. Nawet najbardziej skomplikowane mogłoby się wydawać konstrukcje stają się banalnie proste.
Z takimi instrukcjami nawet zbudowanie kamiennego kręgu Stonehenge jest dziecinnie proste :)



W tej reklamie pokazano nie tylko istotną zaletę firmy, wartość która wyróżnia ją na tle konkurencji, ale również dystans do własnego wizerunku. Świetnie też pokazuje, że nawet instrukcja obsługi, czyli najmniej efektowna część produktu, może stanowić kanał marketingowej komunikacji.

Źródło: flickr.com, adfreak.com

0 comments:

Prześlij komentarz